Статии

Геополитическото снишаване на България

През последните месеци сигурно сте останали с впечатлението, че българският президент и правителство нямат търпение най-накрая да се захванат с инвестициите и промените в нашата сигурност и отбрана. Този път обаче наистина, както само бивши военни могат. Поне в това ни убеждаваха. Ако това обаче е така, няма никакви признаци да се случва. Например, само преди дни цели 9 страни-членки на ЕС са обединиха, за да настояват бъдещият скок в разходите за отбрана да не се включват при изчисляването бюджетните дефицити. Това общо взето е най-бързата писта за рязко увеличаване на тези инвестиции при наличието на достатъчен ресурс. В групата са Естония, Латвия, Литва, Румъния, Полша, Унгария, Словения, Гърция и Италия, на практика абсолютно всички държави в близост до войната в Украйна. България, естествено, отсъства. Подобно поведение едва ли е случайно. От десетилетия поредни правителства заемаха заучена безпомощна поза, която всъщност възпроизвеждаше продължаващите руски зависимости и половинчато натовско членство. Нещо повече, тази пасивност е вече комбинирана с ускоряваща се външнополитическа маргинализация на страната. Внимателният поглед към дипломатически календари на основните и най-активни западни държави ясно показва, че София е до голяма степен отписана, разположена в добре познатата на всички графа на колеблив, слаб и несигурен партньор. Във война няма и време за такива. А и ние сме твърде заети с нашето снишаване.

В центъра на тази външнополитическа амбивалентност е президенството. Всъщност, тя е видима върху цялостния профил на президента Румен Радев още от самото начало. Тя е причината за дългогодишната дипломатическа изолация, в която той бе поставен преди да направи опит за препозициониране след окончателния репутационен срив на Бойко Борисов. Тази маневра бе половинчата и без особени успехи за Радев и преди втората руска инвазия на Украйна, а сегашното му поведение ще го върне почти в изходна позиция. Разбира се, неговите проксита в правителството имаха и продължават да имат важна функция по неутрализирането на про-западното поведение. Ако към това добавим и тактическата подкрепа на БСП, картината става достатъчно ясна. Очевидно снишаването изисква и съучастието на българските служби за сигурност, които сами си поставиха диагноза със следните четири изречения: „Нашите прогнози са, че в краткосрочен план не следва да се очаква мащабен военен конфликт (…) Мащабна руска офанзива е нереалистична в следващите месеци (…) Пълномащабен военен конфликт не следва да се очаква (…) Не споделяме оценката за мащабна бежанска вълна (…)“ Общо взето, „говорит Москва“. Но и в това отношение надали изненаданите са много, просто поредно доказателство на житейското клише – тук държава няма. Не, пардон, освен в случаите, когато трябва да бъдат арестувани тийнейджъри, които имат наглостта да бъдат свободни и да изразяват позициите си. В общ план, президенството и неговите разклонения в момента разполагат с достатъчно позиции, за да поддържа снишаването.

Нещо повече, България има едва функциониращо правителство. На практика виждаме четири паралелни управленски писти, които си функционират почти без допирни точки. С едно-две изключения, в ключови моменти на кризата дори министрите даваха отделни пресконференции при отсъствие на цялостна структура и рамка на българската реакция. Кирил Петков видимо балансира и доста хаотично се опитва да сглоби някаква приемлива за съюзниците позиция. Очевидно е обаче, че той или не иска или не може да поеме политическия риск да застане срещу Радев и Нинова. Със задълбочаването на военната криза и предстоящите дълбоки геополитически размествания, подобна нагласа ще стане напълно неустойчива. Той е изправен пред политическа калкулация, която няма индикации, че осъзнава. Безличност и безгръбначност в сегашната ситуация може да удължи живота на правителството, но ще му струва сериозна загуба на гласове на следващи избори. На тях Румен Радев няма да му помогне и министър-председателят е всъщност в доста по-силна позиция, отколкото осъзнава или иска да признае. Страната на практика функционира без външен министър. След седмици на полунелегалност, министърката даде няколко кратки и объркани интервюта и отново се скри. Сега е заета с дейност, която в нормални администрации се върши от шефовете на кризисни щабове или политически директори. Някои от и без това малкото по-високопоставени гости през последните седмици дори не се срещнаха с нея. Това също не е изненада. Дамата е избор на политическия комплекс Радев – Янев и нейната функция е да е точно толкова безидейна и управленски безлична, колкото е в момента. Нейните ментори пък решиха по време на война в Европа да атакуват правителството и да го парализират с ежедневните си публични и задкулисни атаки. Новият министър на отбраната е все още въпросителна.

Нивото на политическа адекватност на партиите също е стряскащо. „Продължаваме промяната“ продължава да е буквално в насипно състояние, а обърканите й лидери са доникъде в нейната институционализация. Виртуалната формация е на път да надмине рекорда по политическо безличие на партията на т.н. „бивш цар“. ИТН дори вече не е сигурно че съществува от гледна точка на ежедневната политическа функционалност. БСП е просто вярна на себе си и в крачка със собствената си история отново показа, че за нея русофилството е най-висшата форма на патриотизъм. Нея не може да я разклати дори смъртта на етнически българи в Украйна. Позната позиция от славните времена на опитите България да бъде направена съветска република. „Демократична България“ е бледо копие на историческите си предшественици. Нейните лидери направиха някои силни изказвания, но партиите им са очевидно неспособни да предложат полезни идеи за управление на сегашната криза и политики в отворилата се геополитическа възможност. ГЕРБ пък, всъщност къде са въобще ГЕРБ?! ДПС няма смисъл да се коментира. „АБВ“ и „Възраждане“ са си директни московски проксита, тук новина няма. Разбира се, има и друга България. Тя е видима във хилядите хора, чиято щедрост, дискретна подкрепа и съпричастност на моменти просто спира дъха и вдига духа. За съжаление, обаче, тази гражданска енергия и солидарност към бягащите от войната няма пряко отношение към институционалните процеси на външната ни политика.

България е на път да плати и много висока, дългосрочна геополитическа и геоикономическа цена за срамното си снишаване. Без излишни нюанси, войната разделя света на два блока, прави го достатъчно еднозначно и с дългосрочни последствия. Предстои вълна от интеграция в ЕС и НАТО, при това в сектори, които досега оставаха встрани от динамиката на конвергенцията – отбрана и сигурност, енергетика, нови технологии и други. Сменя се базовата логика на четири макро прехода, които вървят в момента – технологичен, дигитален, енергиен и индустриален. Тя се обръща към сигурността и устойчивостта, към регионални, западни и/или европейски вериги и позициониране. Предстои поне десетилетно усилие за подновяване и развитие на военните и отбранителните способности, вече дори се обсъжда поемане на нов европейски дълг за подобни инвестиции и за по-бърз и управляем енергиен преход. Стартиралите процеси на in-shoring ще се ускорят и вече ще имат целенасочена подкрепа на западните правителства и организации. В тази коренна различна среда, степента и убедителността на евро-атлантическата и европейската принадлежност, политическото позициониране на отделните държави, тяхното общо дипломатическо присъствие и активност ще са далеч по-важен фактор за развитие и оползотворяване на новите възникващи възможности. От тази гледна точка, сегашното поведение на страната носи дългосрочни рискове с потенциално тежки политически и икономически последствия.

Наистина е трудно човек да си представи по-неподходящ геополитически момент за двусмисленост, нерешителност и политическо безличие. Сигурен съм, че мнозина си мислят, че в сегашната ситуация България все някак ще се дотътри до що-годе приемлива позиция, ще успее да бъде достатъчно дискретна, за да не се набива на очи, ще мине отново „между капките“. Съществува обаче съвсем реалистичен друг, по-лош сценарий, който може да отиде дори отвъд жалкото снишаване. Западът е на прага на фундаментални решения, някои вече се виждат, други тепърва предстоят. Но едно е ясно, НАТО отива към промяна на стратегическата си концепция и тя ще означава пълно откачване от остатъчните връзки с руския военен комплекс, вълна от превъоръжаване, преформатиране на цялостната структура на способности и на отделните страни-членки, повече разходи, повече и по-дълбоки съвместни инициативи, перманентно разполагане на сили и капацитети по целия източен фланг и други. Погледнато от този ъгъл, всъщност в нашия контекст истинската анти-западна истерия предстои. И тогава на нашето общество наистина ще му се наложи да вземе решение къде всъщност принадлежи. Подобна перспектива няма как да вдъхва особен оптимизъм. Най-малкото защото по нашите земи свободата „дойде“. А такава поява е сред най-сигурните индикатори, че рано или късно ще си „отиде“. С нашето поведение през последните седмици ние приближихме този ден. И в това сякаш просто има прекалено много историческа логика.

Геополитическото снишаване на България

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

За връзка с Фондация "Редута": dr.tonyfilipov (at) abv.bg, тел: 0888 415 448
Редута.БГ се обслужва от счетоводна къща "Лавейа", бул. "Княз Дондуков" № 49, Тел: +359 2 988 84 04; Мобилен тел.: +359 888 60 72 70, Ел. поща: sk.laveia@gmail.com.
Работи с Хостинг в Rax Cloud.
To Top