„Помнете тази обвивка!“, гласял рекламният слоган на дъвките Wrigley`s Spearmint по време на Втората световна война. Тъй като суровините за производството им не достигали, компанията ги изтеглила от свободна продажба, за да осигурява нуждите на американската армия. Смятало се, че дъвченето намалява психическото напрежение и затова войниците на фронта се ползвали с предимство. Цивилното население обаче не бивало да забравя „уникалния ментов вкус на нашата дъвка“! И ето така бил измислен трикът с хилядите билбордове… с празни обвивки.
Защитниците на дъвката обикновено изтъкват нейните ползи, най-вече за подпомагане на концентрацията. Понеже стимулира движението на челюстта, това на свой ред подобрява притока на кръв към мозъка, особено в области, свързани с паметта и бдителността. И обратното – отборът на противниците не просто смята дъвченето за просташко, ами твърди, че то може да създаде хронично стягане в лицевите мускули, разположени близо до слепоочията. Отделно имало опасност и от влошаване на храносмилането, защото страдащите от синдрома на раздразнените черва поемали излишен въздух, който причинявал спазми и подуване на корема.
Впрочем знаете ли как била изобретена съвременната дъвка?
През 60-те години на ХIХ век сваленият мексикански диктатор Антонио Лопес де Санта Анна донесъл със себе си в САЩ огромно количество смола от саподилово дърво. Смятал да я продаде, а с парите да организира армия, с която да се върне в Мексико като победител. Стоката купил някой си Томас Адамс, който искал да я използва за направата на нов вид гума. Не успял обаче в това начинание и ядосан пъхнал парченце в устата си, както правел мексиканецът. Харесало му и така се захванал да оформя топчета, които предлагал за продан в местно магазинче. Първите дъвки „Адамс Ню Йорк N 1“ нямали вкус, но после Адамс се наложил на пазара със сладката „Тути-Фрути“. През 1888 година тя се превръща в първия продукт в уличните нюйоркски автомати, монтирани главно в метрото.
За съжаление, досега никой изобретател не е успял да направи дъвка за многократна употреба, но все пак опитите продължават. За тази цел в България, например, дори се впрегнати няколко институции, което ни кара да прочетем с наистина оптимистичен поглед следната новина:
„Прокуратурата започва проверка на 365 собственици на скъпи имоти и луксозни коли, купени през 2015 г. и 2016 г. Преди 8 г. при подобна проверка над скъпите имения в южните квартали на София данъчните летяха с хеликоптер. Така и не се разбра как свърши този сюжет. През 1997 г. подобна акция под името „Комар“ бе разпоредена от тогавашния вътрешен министър Богомил Бонев.“
От тези няколко изречения ясно се разбира, че по дъвката „Държавата подгонва незаконно забогателите“ се работи от поне 21 години. Ясни са и съставките – скъпи коли и имоти на физически лица, за някои от които има и сигнали в МВР. А най-хубавото е, че тъкмо заради данни, получени от вътрешното министерство и от НАП, прокуратурата нарежда на МВР и НАП да извършат проверката. Или, казано накратко, предстоящата проверка ще повтори вече направената, което ще даде възможност за продължителното дъвчене на една и съща дъвка…
В този ред на мисли е важно да се припомни, че преди две години НАП пак шумно провери 300 души, които се осигуряват на минимален осигурителен доход, но са си купили скъпи къщи и автомобили. И отново не стана ясно колко от тях са укрили доходи и данъци, което сега позволява да се даде начало на поредната смела акция срещу притежателите на палати и лимузини. Ясно защо: та щеше ли иначе срокът на настоящата проверка да е двумесечен, че и с опция за удължаване с още 30 дни, ако данъчните и МВР спазваха задълженията си регулярно и това водеше до реални резултати?
Естествено, такива няма да има нито в края на март, нито месец по-късно. Най-много акцията да стимулира движението на челюстта на главния прокурор, което на свой ред ще подпомогне концентрацията на публиката върху този сюжет. Това обаче надали ще трае повече от три дни, тъй като дъвката бързо губи вкуса си и за сваляне на напрежението ще трябва да се подхвърли някоя нова. Да не говорим, че от поемането на излишен въздух човек може да получи спазми и без да страда от раздразнени черва, защото раздразнението произтича преди всичко от евтиния, жалък и лишен от всякакво въображение популизъм. Наистина популизъм в най-чист вид на фона на новината, че в групата на проверяваните не попада, да речем, депутатът от ДПС Делян Пеевски, който точно през тези две години не е купувал нищичко и притежава само един стар „Опел“…
Е, злите езици разправят, че бил владеел прокуратурата, даже цялата държава! Имам предвид Антонио Лопес де Санта Анна, разбира се, да не си помислихте за друг? Той седем пъти бил президент на Мексико, но по време на неговото управление страната била въвлечена във войната за независимост на Тексас, която загубила драматично. Плененият генерал по-късно бил оставен на мира да си търгува с дървесната смола, но отново се прецакал, продавайки я на едро. Нито се сетил да я оформя на топчета, нито му хрумнала идеята да ги слага в шарени обвивки.
А американците действително „запомнили“ опаковката на Wrigley`s Spearmint – това е една от най-успешните рекламни кампании, измисляни някога! Не е лошо обаче родните институции, които се борят с всякакви начини за незаконно забогатяване, да не лежат на тази кълка, а да предлагат и съдържание. В противен случай след всяка акция не остава нищо друго, освен празна обвивка. Ама толкова празна, че с кеф да я запратиш в боклука, където се търкалят и правомощията им, и презумпцията да ги прилагат денонощно.