Коментар от профила на доц. Светлана Божилова във Фейсбук
Днес в Русия на Путин има едно, единствено правилно мнение, всички граждани трябва да мислят еднакво, да живеят в страх, че ако мислят различно, ще отидат в лагер или ги грози до 7 години заточение, ако произнесат думата война. Съвременната руска култура е подстригана, монотонна и мразеща прогнилия Запад. Около два милиона руски интелектуалци напуснаха Русия и се разпиляха по света. Това напомня процесите, дори ги надминава, след Великата Октомврийска революция. Ако днес се разхождате в центъра на Париж, покрай Сена, ще видите толкова пристани на руска култура – консерватория, изложбени зали, библиотеки. Руският език е обичан във Франция. Днес апологетите на Путинова Русия не коментират как в името на Велика Русия и защита на рускоговорящите в Украйна са прокудени над осем милиона украинци, убити десетки хиляди невинни жертви, много деца, как се унищожава материалната и духовна култура на Украйна, защото били слуги на Запада. Днес Русия е могъща и милитаризирана и просто ще смаже малките и слабите. Това е в пълен дисонанс с европейската култура и политика, където няма малки и големи, търси се толерантност, разбиране и единение, свобода и права за всички граждани. И тече непрестанен дебат около ценности и политики. Руската култура във вековете е ДИАЛОГИЧНА, световно признати писатели, художници, музиканти са събирали Изтока и Запада. Та великият Пушкин е творил на руски и френски, а Екатерина Велика е изградила красотата на своите дворци, летни градини и храмове благодарение на европейски творци и архитекти. Днес по площадите на Москва и Санкт- Петербург дефилират деца във военни униформи, носещи картонени танкове и самолети под звуците на песни, величаещи Русия. По-стряскаща гледка за съвременния европеец не бях виждала.
Откриването на Олимпиадата е невероятен повод за дебат за културните политики във всички възможни измерения. Франция хвърли невероятни предизвикателства към себе си и света, защото Олимпиадата е глобална сцена. Препратката към празненствата край Сена на Кралския двор и артистичната бохема при Краля Слънце сами по себе си са истинско предизвикателство. Самата програма на Откриването започна с музика на придворния му композитор, сред водни и цветни потоци, рисуващи френското знаме. И започна невъобразим съвременен спектакъл, изтъкан от пътуване в историята и културата на Франция, пълен с пъстроцветност – среща на танци, музикални пиеси, бурлеска и сатира. Творческият екип беше забравил, че шегата, иронията, сатирата изискват обща културна и лингвистична среда и тъкмо това беше недооценено. Вместо да пазят в тайна замисъла и реализацията, те трябваше да подготвят световната публика за това пиршество на идеи и послания. Забравиха и най- важното – Руската пропагандна машина, която отдавна беше подготвила прочита си за разпадащата се европейска цивилизация, пълна с пир на низки страсти, мрак, духовна пустота, чийто апотеоз са хомосексуализма, разгула, разврата и пълното отсъствие на морал. Само Путин, с множеството си бракове и незаконни деца, със замъците си за милиарди и Православието ще спасят света. Забъркаха дори религиозни институти, не се посвениха да употребят и християнската вяра. Пропагандата и нейните глашатаи по света и у нас пред нищо не се спряха.
МИТОЛОГИЯ И РЕЛИГИЯ
Ако за масовия зрител религията е своеобразен опиум, добре експлоатиран от глашатаите на Путиновата пропаганда, то е необяснимо как висши служители на религиозни институти не можаха да отличат религиозни от митологични сюжети. А в основата на европейската цивилизация са древногръцката митология и литература. Да не говорим за стенописите и изображенията под храмови куполи и скулптурни композиции във Ватикана, Рим, Флоренция и Венеция – все в родината на Европейския Ренесанс. Ще отмина жестокостта и кладите на Средновековието, защото те не са част от културния празник на Париж. Най-малко на църквата във всичките форми и измерения, й приляга да сее омраза и разделение, да се възползва от вярата и чувствата на хората и да анатемосва в името на морала. Неморално е да измъчваш, убиваш, да унищожаваш различния. Отсъствие на морал ли е радостта от живота, да бъдеш себе си, но да не пречиш на другия да бъде себе си, да уважаваш чуждите мисли и чувства, да се шегуваш, пародираш, да се надсмиваш над човешката природа. Ако приемем, че 15 минути от четиричасовия спектакъл са били крайно провокативни и нарушили традиционните представи за мяра, това не може да е повод за тоталното отричане на този изумителен спектакъл. В културната история на Франция смешното и трагичното винаги вървят ръка за ръка.
ЗА КРЕМЪЛСКИТЕ ГЛАШАТАИ У НАС
Дивя се колко са единодушни в оценките за културната Олимпиада. Всичко е пошло, грозно, посредствено, унизително за зрителите – костюмите, танците, хореографията, музикалните изпълнения, визуалната интерпретация на събитието. Няма и дума за благородните каузи и разказа за съвременния олимпизъм, за ролята на жените в създаването на по-добър свят. Няма нито дума за ценностите на европейската демокрация, вплетени във всички епизоди на визуалния разказ. Не се посвениха дори пред Селин Дион, която, борейки се с коварна болест, пя на живо под небето на Париж до Айфеловата кула, която също с раждането си се превръща в позор на Париж, а днес е символ на Франция. Позорно е да пишат журналисти, че е пяла тенекиено, сякаш има чорап в гърлото. А клипове от улиците на Париж да показват как французи и туристи скандират името й и се тълпят за автографи.
Български глашатаи на Путин, спрете да бъдете изкуствоведи и познавачи на европейската и френска култура и на православния морал.
Смешни сте, хайде на културен публичен дебат!!!