От години си мисля, че след като не сме в състояние да разпределим равномерно и логично линейките в София, шансове за смислени промени в сложни системи като образованието са съвсем малки. Ако се съди по политическите приказки или честотата на „реформите“, това не е вярно. Всяко правителство се упражнява, а и наистина има поне 3-4 неща, които бяха направени. Както и в други области обаче, все повече имаме колективна алергия към приказките по темата.
Подобно тегаво усещане вече има и по други важни въпроси. Например, колко от нас биха издържали да слушат повече от пет минути за някакви нови идеи, мерки и прочее неща за борба с корупцията? След като елементарни и очевидни неща не сработват, надали проблемът ще намери разрешение в някоя нова хитра или наистина смислена идея. Всъщност, хвърлянето на някакви поредни хрумвания за реформи или магически решения е просто трик за привличане на внимание или елементарно легитимиране за пред публика. Изнамирането им отнема не повече от десетина минути из мрежата, а после са ви единствено необходими писклив глас и „медии“.
Това зацикляне обаче все по-често е съпроводено с недоверие и дори раздразнение, когато някоя класация го регистрира. Освен това от година на година и сякаш все по-системно подобни събития стават новини за едва няколко часа. Например, кой вече отделя внимание на индекса за корупция на „Прозрачност без граници“ или на сривовете в медийната свобода в оценките на „Репортери без граници“? Дори рутинните мониторингови доклади на ЕК вече биват публично „неутрализирани“ за ден-два.
Постепенно преминаваме и на следващото ниво. Започваме да отхвърляме методологии, търсим зли намерения, обясняват ни, че подходите са объркани и не „хващат“ нашите специфики и т.н. Такива гласове се чуват все повече и по отношение на поредните PISA тестове, които отново чертаят тъжна картина. Някои дори обясниха, че те били „за азиатци“ и затова първите места са окупирани от тези нации (е, ако към тях причислите Естония и Финландия може). Сигурно не сме далеч от момента, в който някой ще ни разкрие дълбоката конспирация, насочено към България в цялата тази история с тези тестове. Или просто ще ни каже, че кривината е в PISA-та и проблема ни е измислен.