Повдигнатите обвинения за Хитрино напълно оправдаха очакванията – за инцидента носят отговорност двамата машинисти. Те навлезли в гарата със 78 км/ч при позволени 40 и заради високата скорост композицията дерайлирала. Това пък довело до разхерметизирането на една от цистерните и изтичането на пропилен.
„Дотук добре!“, както казал падащият от 16-ия етаж, докато прелитал край деветия. И така всъщност щеше да бъде, ако оттам нататък експертизата не беше навлязла в сферата на художественото:
Газът не само изтекъл, ами се разпространил във ВСИЧКИ посоки. Тъй като по това време духал силен ЗАПАДЕН вятър, той го вкарал баш в детска стая, където горяла печка на въглища. След около 2 минути пропиленът се възпламенил и така се получила експлозия…
Тук явно въображението се е изчерпало, тъй като от картината липсват важни детайли. Не се казва, например, че от 1 декември планетата Уран е станала ретроградна в съзвездието Овен, което е предразполагало към бързане. Ако някой от машинистите е от тази зодия, това обстоятелство със сигурност би обяснило ускорената скорост. Точно на 10 декември пък Слънцето направило съвпад със Сатурн, а астролозите са предупредили: „Способни сте в този ден да изкачите житейски връх, а след това за миг да се сринете в мрака на нищото.“ Защо тогава в Хитрино са рискували, палейки печката в детска стая точно до гарата? И кому въобще е било нужно да се отоплява, след като в този ден синоптиците са прогнозирали времето да е слънчево, с УМЕРЕН северозападен вятър и температури около нулата?
С подобни уточнения „експертизата“ щеше да звучи още по-плътно откъм нелепост, но и без тях й се получава отлично откъм циничност. Доколкото в нея няма и дума за калпавото трасе, което е в оригиналния си вид отпреди 150 години, виновни в крайна сметка ще се окажат единствено машинистите. За целта беше отказана и международна, разбирай независима, помощ в разследването, а разчитането на записа на скоростта се забави повече от седмица. След като теренът е почти разчистен и огледите са приключили, иди доказвай, че не си карал влака със 78 км/ч! Отгоре на всичко двамата машинисти ще бъдат затворени в психиатрия, за да се установи дали са вменяеми, та драмата им ще се проточи безкрайно. И то при положение, че все още няма отговор на основния въпрос, който си задават вменяемите: а по каква причина цистерна с пропилен се е разхерметизирала толкова лесно?
Само за сравнение: през 2000 г. край Владо Тричков 6 цистерни с пропан-бутан паднаха в реката от 50 метра височина, но останаха непокътнати. Този факт припомни бившият директор на БДЖ Владимир Дунчев, според когото в случая „Хитрино“ не просто е имало пробив, а се е разкъсала цялата заварка, т.е. някой от фирмата-превозвач я е направил с краката си. Пак Дунчев твърдеше, че данните от „черната кутия“ на влака могат да бъдат свалени за не повече от 5 минути, както и че дори скоростта да се окаже двойна, това съвсем не е било достатъчно да преобърне цистерните. Трябвало е да има и изключително кофти инфраструктура, а в случая тя е налице. По жп участъка Русе – Варна нямало автоматизирана локомотивна сигнализация, въпреки че е толкова натоварен, а всички стрелки били все още с… топузи. Швейцарци дори идвали специално да се снимат на фона на тази ретро екзотика, каквато можело да се види само на някои места в Африка…
Впрочем заслуга за това, оказа се, имала и Николина Ангелкова. Като служебен министър по транспорта тя пренасочила парите за цялостната рехабилитация на въпросното трасе към линията Септември – Елин Пелин – София. Сигурно тогава го е направила с оглед на бъдещите си отговорности по отношение на туризма, но никой не е схванал оригиналната й идея. От една страна – за щастие, но от друга би трябвало да съжаляваме за пропуснатия фотографски кадър. Ако някой швейцарец се беше излъгал да дойде тук, за да ни види топузите, можеше да натисне копчето и да заснеме точния момент на взрива. Малко след като край Хитрино челно са се сблъскали некомпетентност и мърлящина, а на фона вече се задава институционалният цинизъм – чудна снимка става от това!